SPREKERS

Op het congres Medezeggenschap in de zorg 2020 ontmoet u onder andere de volgende sprekers: 

Wouter Hart
Auteur Verdraaide organisaties

Wouter Hart is spreker/schrijver van Verdraaide organisaties en Anders Vasthouden over het werken vanuit de bedoeling.


Hemmo Hemmes

Hemmo Hemmes
Beleidsadviseur en trainer

Hemmo Hemmes (1963, Bestuurskunde) helpt organisaties bij het schrijven van beleid. Daarnaast geeft hij workshops over het kritisch en effectief lezen van beleid. Want als de lezer kritisch leest en gerichte feedback geeft, groeit de kwaliteit van het beleid!


Elise Koekoek
Trainer en adviseur medezeggenschap
bij het LSR

Met meer dan vijftien jaar ervaring is Elise Koekkoek trainer en adviseur medezeggenschap van het eerste uur bij het LSR. 'Omdat ik dit werk al lang – met nog steeds veel plezier - doe, heb ik een heel repertoire van werkvormen dat ik kan aanspreken. We werken met een vast programma voor een cursus of we maken er samen met de raad één in het geval van een cursus op maat. Maar dat bekent niet dat we voorgeprogrammeerde cursussen geven. Iedere groep heeft zijn eigen dimensie en behoefte. Ik zorg dat ik flexibel kan schakelen.’


Her Grimbergen
Trainer, coach en adviseur

Drs. Her Grimbergen (1957) is als trainer, coach en adviseur actief. Niet alleen voor medezeggenschapsorganen, maar ook alle lagen binnen bedrijven en branche organisaties.
Zingeving voor mens en bedrijf is leidraad voor zijn professionele handelen in workshops en begeleidingstrajecten.
“Meer dan twee” is het motto van zijn bedrijf Driekant Training en Advies (www.driekantadvies.nl).
Her Grimbergen is tevens als trainer en adviseur zakenpartner van de Merlijn Groep (zie verder www.merlijngroep.nl).


Harry Sonneschein

Annemarie van Dijk
Trainer en adviseur medezeggenschap bij het LSR

Een decenniumlang is Annemarie van Dijk werkzaam als trainer en adviseur medezeggenschap bij het LSR.
'Tijdens een training of cursus bespreken we veel praktijksituaties van de cliëntenraad. Wij vullen dat eventueel aan met maatschappelijke thema's of onderwerpen die we kennen uit de praktijk van andere cliëntenraden. Al werkend krijgt men zo grip op de materie en op de eigen rol.
Medewerkers, managers en bestuurders worden regelmatig geschoold. Het is belangrijk dat ook cliëntenraden en verwantenraden hun kennis en vaardigheden kunnen uitbouwen. Ook voor de bestuurder is dit van belang: wil je die sparringpartner hebben, dan vraagt dat een investering. Daar steek je als zorginstelling iets in. In het belang van de cliënt. Voor een cliëntenraad is het goed om van tijd tot tijd met een blik van buiten naar je werk te kijken.’


Niek van den Adel
Een simpele horecajongen die besloot consultant te worden. En toen ging alles mis..

Niek van den Adel vertelt als (keynote) spreker op (inter)nationale podia ronduit over zijn bewogen leven. Het was zeker niet altijd leuk, maar zonder diepe dalen geen grote hoogten, toch? Niek is een simpele horecajongen, die besloot dat hij consultant wilde worden. Groot huis, groot salaris, grote auto en een motor. Je raadt het al. In 2010 gaat hij onderuit en loopt hij een hoge dwarslaesie op met een pijnlijk extraatje; een syringomyelie. 

Toch bracht het niet alleen maar pijn. In zijn nieuwe ‘rol’ ziet hij dingen anders en komt hij op allerlei plekken die hij eerder niet vaak bezocht. De zorg bijvoorbeeld. En dan blijkt dat de dienstbaarheid die zo gewoon is in de horeca n de grote boze mensenwereld helemaal niet zo gewoon te zijn. Vreemde parkeerwachters, boze dokters, niemand die elkaar meer groet en “bedankt voor uw bezoek” lijkt al helemaal niet meer aan de orde. Het maakt dat ook niet uit of we het hebben over de zakelijke dienstverlening, de gezondheidszorg of de overheid: aardig doen zou toch heel normaal moeten zijn?