Tijdens twee workshopronden kunt u kiezen op welk onderwerp u verder in wilt zoomen.
Er zijn algemene workshops voor zowel OR- als CR-leden en specifieke workshops per raad.
Ronde 1: 11:30 - 12:30 uur
Ronde 2: 13:30 - 14:30 uur
Benieuwd naar de verdere invulling van het jaarcongres? Bekijk het programma >
Algemene workshops
Elke OR/CR vertegenwoordigt de belangen van haar achterban. Toch blijkt vaak dat de ondernemingsraad geen idee heeft hoe zij over tal van onderwerpen denken.
Als OR/CR wilt u graag input voordat u het beeld, uw oordeel, uw advies en instemming vaststelt. Maar hoe haalt u dat elke keer op zonder al te veel inspanning? Hoe weet u eigenlijk of dit de mening is van slechts een paar collega’s of dat het breed gedragen wordt? Kortom, hoe brengt u de dialoog op gang en kan je uw achterban efficiënt raadplegen?
Tijdens deze sessie ontdekt u hoe u de gelegenheid kunt creëren waarbij iedereen hun mening kan aandragen en je leert te bepalen welke opvatting het zwaarst weegt voor hen.
In elke vorm van medezeggenschap is het goed om degene die de finale beslissingen neemt zo vroeg mogelijk te toetsen op zijn voorgenomen besluiten. Daarvoor wil elke raad informatie ontvangen, zodat het proces van lezen, analyseren en er vragen over stellen kan starten. Als raad kunt u zich afvragen: wat zijn de beste vragen om te stellen? Het formuleren van goede vragen is uitermate lastig.
Tijdens deze workshop leert u hoe u in elke fase van het traject de juiste vragen kunt stellen. U leert vragen goed te formuleren om zo meer invloed uit te kunnen oefenen en een grotere impact te hebben op de uiteindelijke besluitvorming als medezeggenschapsraad.
Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, krijgen ook cliëntenraden instemmingsrecht. Daarmee komt een CR in gelijke positie als de ondernemingsraad, die dit recht al hebben.
Tijdens deze workshop gaan OR- en CR-leden met elkaar in gesprek, om te leren waar deze medezeggenschapsraden elkaar kunnen versterken.
Vragen die aan bod komen zijn:
- Wat betekent het voor de OR als ook de instemming van de cliëntenraad vereist is?
- Hoe kunnen OR en CR-leden elkaar actief opzoeke bij instemmingsonderwerpen?
- Hoe kunnen we de belangen van medewerkers en cliënten blootleggen?
door Annemarie van Dijk, adviseur medezeggenschap bij het LSR
Workshops voor ondernemingsraden
Psychosociale arbeidsbelasting kost jaarlijks €6 miljard in Nederland en €1,7 miljard als gevolg van pesten, intimidatie en discriminatie. Hoe komt u als medezeggenschapsraad tot goed beleid voor voorkoming van verzuim en werkdruk? De stelling is dat goed beleid mensen beter laat functioneren en daarmee voor minder kosten zorgt.
In deze workshop gaan we in op:
- De rol van Work Ability Index over de werk-privé balans
- Wat arbobeleid in deze kan doen (RI&E)
- Welke 'best practices' aan te voeren zijn
- Hoe de ondernemingsraad de cliëntenraad kan betrekken
Organisaties worden steeds meer en sneller geconfronteerd met technologische ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen hebben consequenties voor de organisatie en de medewerker, zoals verlies van banen, scholing, fysieke arbeidsomstandigheden en meer. Daarnaast brengt het nieuwe ethische vraagstukken met zich mee.
Houdt de OR zich hier wel genoeg mee bezig? Heeft de OR zicht op de consequenties en effecten van deze (al ingevoerde) technologie? De SER heeft onlangs een advies uitgebracht dat OR-en helpt beter zicht te krijgen op de impact van nieuwe technologieën binnen hun organisatie, én op de manier waarop de OR daarover met de bestuurder het gesprek kan aangaan.
In deze workshop verkennen we de technologische ontwikkelingen binnen de zorg en staan we stil bij de mogelijke rol van de medezeggenschap ten aanzien van dit vraagstuk.
Na de workshop:
- kun je benoemen waar en welke technologische ontwikkelingen in jouw organisatie hun intrede hebben gedaan
- ben je je als OR bewust van de mogelijke effecten van technologische ontwikkelingen op de organisaties en de medewerkers
- en weet je of en zo ja hoe je je als OR hierin een rol kunt vervullen.
De basis van de ARBO wet ligt in de visie dat medewerkers veilig en gezond moeten kunnen werken. Door de ontwikkelingen, inzichten en behoeftes van de medewerkers past de Arbowet zich steeds aan.
Dit maakte dat er in 2017 nieuwe wetgeving werd aangekondigd en ingevoerd met een looptijd die tot op heden geldt. Het is dus goed om als ondernemingsraad te weten wat er in deze wet staat en hoe deze te vertalen naar uw organisatie en uw visie/werkwijze als ondernemingsraad.
In deze workshop lopen we de wetgeving langs, inclusief wat wetgeving (CAO) die invloed hebben op arbo, waar u als ondernemingsraad mee aan de slag kan / moet. En u krijgt handvaten hoe dit te doen. Zowel van mij maar zeker ook van de deelnemers aan de workshop. Ik maak het zo interactief mogelijk met een leuke verassing voor 1 van jullie op het einde.
Werken in de zorg brengt specifieke gezondheidsrisico’s met zich mee. Om overbelasting en uitval te voorkomen moeten zorgorganisaties dagelijks werken aan een gezond organisatieklimaat. Want we zien dat zorgmedewerkers beduidend gezonder en tevredener werken in een organisatie waar gezond werken prioriteit heeft. Niet alleen aandacht voor de patiënt of cliënt, maar ook de medewerker centraal durven stellen. Daarmee gaat de gezondheid van medewerkers vooruit, je verzuim naar beneden en de kwaliteit van zorg verbetert.
Staat gezond werken bij u al hoog op de agenda of kunt u onze inzichten en cijfers goed gebruiken in het bestuurlijk overleg?
Na deze workshop heeft u:
- Actuele cijfers over de gezondheid van zorgmedewerkers
- Handvatten om het op de agenda van uw zorgbestuur te zetten
- In de gaten dat een gezond organisatieklimaat een van de belangrijkste componenten is om zorgmedewerkers gezond te behouden voor de zorg
Workshops voor cliëntenraden
Cliëntenraden zijn steeds beter in beeld, zowel binnen als buiten de eigen zorgorganisatie. Naast de formele rol, advies geven over beleidsbeslissingen vanuit cliëntenperspectief, zijn cliëntenraden meer en meer ‘aan de voorkant’ betrokken.
Cliëntenraadsleden worden uitgenodigd bij interne bijeenkomsten en werkgroepen, bij zorgverzekeraars, inspectie en andere partijen. Voor gedreven vrijwilligers met beperkte tijd kan dat een flinke uitdaging zijn en vragen oproepen als: doen wij de juiste dingen op het juiste moment? Hoe creëren we meer ruimte voor een eigen agenda? En, hoe betrekken we daar de achterban bij?
Tijdens deze workshop bekijken we welke mogelijkheden cliëntenraden hebben om keuzes te maken.
Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen
en concrete tips ontvangen om uw rol beter in te kunnen vullen?